Löpteknik

Löpteknik är ett kärt ämne med ett antal inriktningar, och både åsikter och forskning säger både det ena och det andra. Oavsett vilken skola man tror på så finns det grundläggande teknik för att springa mer effektivt, och därmed lättare. Vilket i sig gör löpningen roligare med mindre slit och sannolikt färre besvär eller skador. Vid löpcoaching hos Löparlyftet går vi alltid igenom, visar och instruerar dig för att hitta en mer effektiv teknik.
 

Hällöpning

Att springa som man går är väldigt vanligt, särskilt bland joggare och motionärer. Då landar man på hälen och rullar på foten i isättning och frånskjut. Men faktum är att löpning inte är samma "gångart" som att gå, och belastningen vid landning kan bli ansträngande med tiden. Det är trots allt flera gånger kroppsvikten som landar på ett sträckt knä och hälen. Löptekniken kan dock vara bekväm och funkar för många.
 

Mellanfotslöpning

En annan löpteknik kallas mellanfotslöpning, "natural running" eller "pose running" i olika varianter. Detta är löptekniken som Löparlyftet strävar efter att visa och lära ut. Här landar man på mellanfoten och landar när foten påbörjat rörelsen bakåt. Man strävar efter att landa med foten under kroppen och inte framför, tillsammans med energibesparande kroppsställning och rörelser och en teknik att luta sig lite framåt. Tekniken gör det lättare att springa, du använder tyngdkraften och inte enbart muskelstyrka, men det krävs en del träning för att få till allt.
 

Framfotalöpning

Löptekniken med framfotalöpning, eller barfotalöpning som det också kallas, där landar man och springer på framfoten. Du kanske har sett barfotaskor någon gång, till exempel varianten med "fingrar" för tårna? Det här är en effektiv löpteknik som blivit populär på senare år med många väldigt övertygade utövare. Men den kräver övning och träning, framförallt nybörjare behöver ta det försiktigt och gradvis öka distanser och träningstid.




PASSAR DET DIG?

COACHING PÅ DIN NIVÅ

Nybörjare, motionär eller rutinerad? Löpcoaching för dig på din nivå

LÖPCOACHING

BÖRJA ELLER BLI BÄTTRE

Vad gör en löpcoach? Ska man lära sig springa, det kan väl alla? Vad är löpcoaching?

Kontakt

Telefon: 0708-911 277
E-post: info@loparlyftet.se


Köp och leveransvillkor
Behandling av personuppgifter

Copyright © Löparlyftet
Kroppslyftet i Stockholm